top of page
ספרים בבית המדרש

תמורות בתרבות ישראל

להתמצא, לחבר אירועים וטקסטים, להתאהב בתרבות: 

כדי לעמוד על עושר היצירה היהודית נדרשת התמצאות. גישת התמורות מאפשרת הכרה מרחבית לצד הערכה אישית - היכן אני ביחס לכל זה ? באיזה הקשר נכתבו הדברים ( מסכת אבות, סיפורי יוסף, מגילות קומראן ועוד),  מתי נוצרה "הלכה"? מה היה מעמד האשה בתקופות שונות? מה הקשר בין האימפריות שהיו בארץ ישראל ובין תרבות היהודים?    

 

 שאלות אלה הן קצה הקרחון,  המתברר מתוך התהליך. אנשי החינוך שבינינו יוכלו לחשוב מתוך כך על פיתוח חינוך משמעותי - על פיתוח עשיר של חג או הוראה בינתחומית טובה. 

הדוגמאות כאן מתוך מפגשי "תמורות בתרבות ישראל" - במסגרת בית המדרש שיח"ה בגליל (מתוכו נולד מכון הגות - ראו "אודות") בהובלת ד"ר אורן יהי-שלום. 

לוגו שיח ה בגליל

מה אני יכולה לעשות עם זה ? 

ידע והתמצאות בתרבות הם מרכיב יסוד חיוני לכל מחנך. הכרת תמורות מייצרת לנו שכבות של משמעות בכל חג - וכך ניתן להעשיר את תהליכי ההיערכות לחגים: להבין את ההתרחשויות או המקורות בחג ולפענח את משמעות הסמלים בהקשרם הראוי.

כמו כן - הבנה של תמורות מייצר זיקה משמעותית יותר בין יצירות התרבות - שהם למעשה מקצועות בית הספר!  ספרות  נכתבת תמיד בהקשר מסויים - כך גם ספרות התנ"ך , מסכתות במשנה, או פיוטים של ימי הביניים. השקפה על חוק מתפתחת ומשתנה בהתאם להקשרה - כך גם תפיסת מעמד האדם, והמבנה החברתי הראוי (אזרחות), ואירועים היסטוריים קשורים במחשבה (פילוסופיה) ותמורות אזוריות. הכל קשור. כך שהתמורות הן הזדמנות אדירה לבניית צירים פדגוגיים לפיתוח הוראה בינתחומית - יסוד לחינוך הומניסטי.


התהליך מחייב התאמה בהיקף ובדגשים. 

ב"מכון הגות" מחנכים ואנשי אקדמיה מומחי תחום בעלי ניסיון רב. נשמח לעמוד לרשותכם ולסייע בידכם בהתאמת תכנים לתהליכי פיתוח והשתלמות לקראת חזון, או תכנית בינתחומית מיוחדת. 

ניתן להכיר חלק מהמומחים בצוות המוביל של מכון הגות.. 

מפגשי  תמורות ישראל בתמצית (כאמור יש להתאים לכל מסגרת) 

מפגשי מבוא

  • המושג " יהדות" מהו? (דת, גזע, תרבות והשלכותיהם). 

  • מה היא תרבות?  הגדרות שונות, תרבות כמערכת סמלים. 

  • דיון - למה תמורות? 1- כדי לטעת תחושה שיהדות היא תרבות.  2- מפה - תחושת התמצאות 3- הכרה עמוקה שערכים אוניברסאליים מתפתחים בתרבות היהודית.

שאלות : "מהות" יהודית ? ,  מה היא תת תרבות?  מודל התמורות של שמואלי

א      כינון ישראל  (ויהודה )  בין הברונזה לברזל

  • בין מקומיים (אוטוקטוניים) למהגרים

  • ממלכות ותקופות ארץ ישראל -בין מצרים לממלכות הצפון

  • משבר סוף הברונזה והתיאוריות הפרשניות

  • מאפיינים של "ישראל"  - בין "תל-אביב"  ל"ירושלים".

 

ב-  התמורה האשורית – יהודה הגדולה

  • אשורים בבלים ופרסים - התמצאות במרחב הקדום   

  • מלכים  וזרמים ביהודה, טקסטים מכוננים 

  • הרפורמה הפוליטית יאשיהו והשלכותיה  

 

ג  – התמורה המונותיאיסטית והשלכותיה

  • תהליך כתיבת התנ"ך  - ריבוי קולות בין יהודה לפחוות יהוד

  • המהפכה המונותיאיסטית –מהפכת התודעה הפרסית!  רעיון  האחדות בהקשר בין תרבותי (זרמים והשקפות בתרבות יוון ועוד). 

  • מהפכת המוסר האוניברסאלי  מול זרמי הכהונה..  (מקס ובר מול חזון הנביאים). ניתוח סיפורים: קין והבל, ברית סיני, ברית גריזים ואחרים.

ד-  התמורה ההלניסטית - מבית חשמונאי עד ההגירה לבבל

היווצרות היהדות ההלניסטית – ארכיאולוגיה של ירושלים וארץ ישראל

  • פולמוס הזמן  – מדרש ראש השנה 

  • בתי הכנסת – מודל לשינוי תרבותי בתמורה ההלניסטית

  • שכבות הלניסטיות בחגי ישראל הקדומים: ליל הסדר, שבועות, ראש השנה, יוה"כ,  סוכות. חנוכה.  

  • עריכת טקסטים – כינוס הקאנון המקראי, חדשנות המשנה (אבות, קידושין ועוד) היעלמות מסכת תענית. 

ה  - מהפכה רציונליסטית  מול מיסטיקה ומשיחיות (ניאופלטוניות)

  • סעדיה גאון, איבן עזרא, רמב"ם   ורבים אחרים.  השפעת העומק של הפילוסופיה היוונית בקרב החכמה הערבית והיהודית בימי הביניים. 

  • מושגי היסוד של השקפת רמב"ם (מטעמי המצוות עד למעשה בראשית) והשפעתם על שיח מחשבת ישראל עד זמננו. 

  • עם ישראל בין עבאסים, צלבנים, ממלוכים  וממלכת כוזאר.

ו  - מהפכת החילון והמודרנה

  • בין ז'מבטיסטה ויקו   לקופרניקוס וניוטון – התמורה המדעית

  • מעגל המודרנה – מפילוסופיה לחשיבה מדעית, תיעוש, עיור, וכינון המדינה המודרנית - אתגר האזרחות והלאומיות. האם המודרנה מקומית? 

  • הבעיה היהודית והשכלה אירופאית   -  מנדלסון, חכמת ישראל והמתח הגליציאני. תרבות היידיש, התחדשות העברית ויהדות האמנסיפציה. זרמים בין מיסטיקה לדמוקרטיה. 

ז- מהפכת הלאומיות העברית

  • היהודי החדש ואתגרי מערכת החינוך העברית בארץ ישראל

  • המאבק על חידוש העברית  והיצירה הלאומית (אמנות, ספרות, קולנוע ועוד)

  • אונטולוגיה של הזרמים היהודיים בארץ ישראל (דתיים, מסורתיים, חילוניים), ובמערב - יהדות ליברלית. 

  • קריאה פדגוגית במגילת העצמאות כיסוד לשאלות בהווה

דיון חוצה :

מהפכות משנה (ארגון הכהונה, ריכוז הפולחן, השבת, כתיבת המיסטיקה, התפתחות ההלכה, קבלת צפת, עליית המשיחיות, התפתחות האורתודוכסיה המודרנית ועוד) .

ערך האדם בין התמורות

דמותו של אלוהים בין התמורות

סוגים של טרנסצנדנטיות - מהי רוח? האם גם הזרם החילוני נושא רוח? 

סיכום מושגים: מהותנות,  רוח ודת,  רוחַני מול רוחְני, חינוך כסיפור. 

bottom of page