top of page

היהודים באים עם אמונה חילונית

עודכן: 26 בינו׳

מאת יוצרי תכנית "היהודים באים" (באמצעות נועה קלי):

האם היהודים החילוניים "מאמינים"? בעין הסערה סביב הסדרה "היהודים באים" (אוגוסט 2020), נכתב הטקסט הבא ופורסם בדף הפייסבוק של התכנית . לאור האהדה של נוער וצעירים לסדרה הקומית, יש לקוות כי ימצאו בו מעגן להשקפת עולם חילונית-הומניסטית ביחס לספר הספרים שלנו, ואולי גם ביחס לכל המורשת התרבותית שלנו. והנה הפוסט השלם (תודה ליוצרי הסדרה שאיפשרו לנו לפרסמו גם באתר מכון הגות) : מאת יוצרי הסדרה : אסף בייזר ונטלי מרכוס

אנחנו יהודים מאמינים.

אנחנו מאמינים שהתנ"ך הוא של כולנו: דתיים, חילוניים, אשכנזים, ספרדים, אורתודוקסים, רפורמים, חכמים וטיפשים. לכולנו הזכות לקרוא בו, להגות בו, לאהוב אותו ולכעוס עליו. יותר מזה – התנ"ך הוא מתנת העם היהודי לאנושות כולה. הרשות לקרוא בו ולקיים איתו דיאלוג נתונה לכל אדם.

אנחנו יהודים מאמינים.

אנחנו מאמינים שביקורת חילונית על התנ"ך היא לא ביקורת "חיצונית" על מורשתו של האחר, אלא חלק מדיאלוג פנימי. את סיפורי המקרא שמענו מהורינו עוד לפני שידענו לדבר, את התנ"ך למדנו עשר שנים בבית הספר, את חגי ישראל חגגנו עוד לפני יום הולדתנו הראשון (וכל זאת מבלי להזכיר את "דמי החבר" ששילמנו בגיל 8 ימים). גיבורי המקרא הם חלק בסיסי בזהות שלנו, בעצם הגדרתנו, והדיאלוג שאנו מקיימים איתם כיום הוא דיאלוג שלנו עם אבותינו ועם זהותנו. הם לא פרות קדושות של מישהו אחר. הם בשר מבשרנו ואנחנו בשר מבשרם.


היהודים באים . צילום: מיכל אפרתי

אנחנו יהודים מאמינים.

אנחנו מאמינים שמותר לצחוק על התנ"ך. הצחוק פורק מתחים, מאפשר התמודדות עם פחדים ויוצר מכנה משותף ותחושת שייכות. הצחוק עדיף על עלבון, על התנשאות, על תוכחה וכמובן – על אלימות. גם בתנ"ך עצמו ניתן למצוא הומור (אם כי לא מספיק, לטעמנו), ואפילו רבי עקיבא נהג להעיר את תלמידיו המנומנמים באמצעות בדיחות על משה רבנו ויוכבד אימו.

אנחנו יהודים מאמינים.

אנחנו מאמינים שאבותינו המוקדמים היו בני אדם, כמונו וכמוכם, ולא דמויות מושלמות ונקיות מפגמים וחולשות. הם זכו באלמוות ובתהילת עולם דווקא בזכות אנושיותם ודמיונם הרב לנו. אנחנו מאמינים שביקורת כלפי מנהיגי העבר של העם היהודי, נביאיו ומלכיו, ואפילו כלפי אלוהים - היא לא חילול הקודש או ביזוי. להפך – ניהול דיאלוג ביקורתי איתם, בהתאם לערכים בהם אנו אוחזים היום, היא הדרך שלנו לשמור עליהם רלוונטיים לחיינו, ולהמשיך לקיים איתם מערכת יחסים, גם 3,000 שנה אחרי מותם.

אנחנו יהודים מאמינים.

אנחנו מאמינים שיש הרבה יותר מדרך אחת להיות יהודי. אין דבר כזה "יותר יהודי" או "פחות יהודי" . אנחנו יהודים חילוניים, מקיימים אורח חיים יהודי חילוני. אנחנו לא פחות יהודים וגם לא יותר יהודים מהרב הראשי. הספרדי או האשכנזי.

אנחנו יהודים מאמינים.

אנחנו מאמינים ב"אנחנו", ולא ב"אנחנו והם". אנחנו מרגישים בני משפחה של כל יהודי באשר הוא – חילוני, דתי, אורתודוקסי, רפורמי או קונסרבטיבי. בארץ ובחו"ל. אפילו לשולחי הודעות הנאצה והאיומים לשחקני "היהודים באים" אנחנו חשים סנטימנט משפחתי, כי ישראל, אף על פי שחטא, ישראל הוא.

אנחנו יהודים מאמינים. ואנחנו באים.


***


מוזמנים ל "מכון הגות" - אנו פועלים להאיר את הדמוקרטיה בלב המורשת.


הצטרפת למובילים באתר מכון הגות? - נהדר.


כדי להשפיע כמה שיותר אנו מזמינים אותך לקדם את השיח הציבורי בקבוצת הפייסבוק "הגות - סיפור יהודי חילוני דמוקרטי"


66 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page