top of page

הזדמנות ריאלית להשיב נרטיב הומניסטי למערכת החינוך

עודכן: 26 בינו׳ 2023



מאת תמר גדרון – מנהלת בית ספר לשעבר, חברת "מכון הגות" לחקר חינוך יהודי-חילוני


תגובה לקמפיין שמנהל רן ארז – מנכ"ל ארגון המורים


בקמפיין התבלבלת בדבריך רן ארז, התבלבלת לגמרי. הפגיעה בנרטיב כבר נעשתה. לא ניתן לפגוע בדבר שאיננו קיים. אין מדובר בדחיקה של המקצועות ההומניסטיים אלא ניסיון להחיותם.

נרטיב הומניסטי כמעט ולא לא קיים במערכת החינוך. במקומו קיימת מערכת מבחנים המסווגת את בתי הספר, את המורים ואת התלמידים על פי יכולת התלמידים לשנן חומר ולשפכו על דף מבחן הבגרות. מבחנים בתחומי דעת שבמציאות החיים לא ניתן להפריד ביניהם.

אכן, חובתנו כמורים וכמחנכים "לזעוק ולהרתיע אצל מקבלי ההחלטות", אך במקרה של המקצועות ההומניסטיים, לא כדי למנוע את הנזק האדיר שייגרם. אלא על מנת להשיב את מה שכבר כמעט ולא קיים במערכת החינוך.



באשר לטענותיך:

מקצועות סוג ב' – ממש לא. בתנאי שיילמדו בדומה לחיים עצמם, בלמידה בין תחומית ולא כדיסציפלינות נפרדות. כך יהפכו למשמעותיים וניתן יהיה להנחיל ערכים וידע לדור הבא העתיד להנהיג ולהוביל את המדינה.

תלמידים סוג ב' – תלוי במסר שינתן ובאופן הערכת התהליך. לידיעתך ישנן עוד אפשרויות רבות ומגוונות להערכה אובייקטיבית של תוצרי למידה, שאינם מבחן או עבודה סמינריונית. נשמח להציע ולהרחיב.

ניסוי כושל וממחוזר – המציאות בשטח כושלת! למידה בין תחומית ודרכי הערכה מגוונים יכולים להוות פלטפורמה להחזרת הנרטיב ההומני וכן, גם החילוני, למערכת החינך, להפוך את התכנים למשמעותיים ללומדים וכך לטפח את הדור הבא בעם שלנו, דור ערכי, יודע, מכיר, אכפתי וסקרן המיומן בשאילת שאלות וחיפוש אחר תשובות רלוונטיות ומשמעותיות.

פגיעה בפריפריה – תלוי באופן שבו אנו - מחנכים, הורים וכלל העם נתייחס לתחום. אם נתייחס לחינוך הומני כבסיס תפקידה של מערכת החינוך, הפריפריה יכולה להפוך לכר צמיחה לדור המנהיגים הבא. סמוך על המחנכים בבתי הספר ואל תמנע מהם מציאות מאפשרת.

פגיעה חברתית – הגיע הזמן לחזור ולהגדיר את הערכים המשותפים לנו ולבנות תכניות חינוכיות להנחלתם. זו הדרך לצמצם תהליכי ניכור חברתי, שלידיעתך, כבר קיימים בחברה הישראלית.


זהות ומשמעות יבנו על ידי הכרת התרבות והמורשת ההיסטורית והחברתית, הכרת ארון היצירה, הדגשת הערכים ההומניים שבבסיס התרבות ומקום של כבוד לפולמוס ומגוון דעות.

זו הדרך לחזור ולבנות נרטיב הומני במערכת החינוך. לא על ידי שינון ותשובות במבחן בגרות.



רן ארז, תאבק "בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשות ארגון המורים..." על ליווי והכשרת מורי ישראל להתאמת החינוך וההוראה למציאות החיים, בה תחומי ידע משתלבים זה בזה ולא ניתן עוד להפרידם באופן מלאכותי. דרוש ממשרד החינוך להציע מגוון דרכי הערכה אובייקטיביות וממלכתיות למגוון דרכי לימוד אפשריות. פנה את משאבי הכוח והממון שברשות ארגון המורים להכשרת מנהלים ומורים ולשיח מפרה ביניהם.

כך נחזיר את הנרטיב ההומני למערכת החינוך ואת בתי הספר לרלוונטיים ומשמעותיים בביסוס חברה ישראלית דמוקרטית, המתאימה את התנהלותה במציאות החיים על פי ערכים הומניסטיים.

נשמח לסייע.



***


כדי להשפיע כמה שיותר אנו מזמינים אותך לקדם את השיח הציבורי


27 צפיות0 תגובות
bottom of page