top of page
תמונת הסופר/תפרופ' איתמר תאודור

הרוח הישראלית והעגלה המלאה

מאת פרופ' איתמר תאודור

הגוש המשיחי אינו מייצג את היהדות ההלכתית המוכרת אלא שואב את כוחו מרעיונות מדומיינים של יהדות תנ"כית ארכאית.


 עם עלייתה לשלטון של לשלטון קואליצית ה"ימין על מלא" התפצלה מדינת ישראל לשתי ישויות או שתי תת-מדינות: מדינת ישראל ומדינת יהודה, או הגוש הדמוקרטי-ליברלי והגוש המשיחי. היתה ציפייה כי הגוש המשיחי יבטא ערכים נעלים וייצג את "העגלה המלאה", אולם עד מהרה התברר כי בדיוק ההפך הוא הנכון; הגוש המשיחי התגלה כעגלה ריקה, ואילו הגוש הדמוקרטי-ליברלי התגלה כעגלה המלאה בערכים.

דגל ישראל
דגלה המוצע של "מדינת יהודה" אל מול דגל מדינת ישראל, מקור:וויקיפדיה

לאחר הפיצול ניסתה מדינת יהודה או הגוש המשיחי לנסות ולשעבד את מדינת ישראל ולהפוך אותה לסוג של קולוניה, דרך השתלטות על מוקדי הכוח השלטוני – מערכת המשפט, המשטרה, צה"ל והתקשורת ולמעשה כל מוקדי הכוח השלטוני, הציבורי, התרבותי והערכי. מטרת ניסיון ההשתלטות היתה ועודנה ניצול הגוש הדמוקרטי-ליברלי לצרכי הגוש התיאוקרטי, כאשר שני המשאבים העיקריים לניצול הם כסף וחיילים/שוטרים. במסגרת ההשתלטות שואף הגוש המשיחי לשנות את מבנה החברה הישראלי ולבנות חברה בעלת ארבע מעמדות, שמזכירה במובנים מסוימים את שיטת הקסטות ההודיות.


 קשה להפריד בין הגושים שכן הם מעורבבים זה בזה. לכן נדרשת המשגה ברורה וזאת בכדי להגדיר מיהם שני הגושים או הגופים הנאבקים. קשה מאד לבדל בין הגושים באמצעות דוקטרינות פוליטיות, שכן הגושים אינם שמאל וימין. גם הקטגוריות הגיאוגרפיות לא תצלחנה, וכך גם הקטגוריות הדתיות (דתיים מול חילונים). עם זאת, ישנה אפשרות להפריד ביניהם באמצעות ערכיהם שכן לשני הגושים ערכים שונים בתכלית. במילים אחרות, הערכים הם שמפרידים באופן חד וברור בין הגושים, ומאפשרים להגדיר שייכות לגוש האחד או השני.


 מהר מאד התברר כי הערכים העומדים בבסיס הגוש המשיחי הם כסף כבוד וכוח, שחיתות שלטונית, מינוי מקורבים, גזל הקופה הציבורית, אי-שוויון בנטל, פיטורי אנשי מקצוע, הדרת נשים, זיהום הסביבה באמצעות הפחתת המיסוי על כלים חד פעמיים, פגיעה בבריאות הציבור באמצעות הורדת המס על משקאות ממותקים והכרזה על רוצחים כעל צדיקים. הקואליציה טענה כי דעתה של מסעודה משדרות חשובה בנושאי בטחון לא פחות מדעתו של ראש המוסד ותקפה גם את מגילת העצמאות בטענה שנכתבה בחופזה ע'י אנשים שלא נבחרו.


מול הערכים הרקובים האלה צפו ועלו ערכי הישראליות של הגוש הדמוקרטי-ליברלי והם יושרה, הגינות, נקיון-כפיים, מקצועיות, יצירתיות, מנהל תקין, הפרדת רשויות וחיזוק ערכי הדמוקרטיה, שוויון ושוויון בנטל.


 ניתן לשאול, מה מקור כוחו של הגוש המשיחי? הגוש המשיחי שואב את כוחו מגרסה חדשה של היהדות שהיא יהדות פוליטית, בדומה לתנועות מקבילות בעולם ובהם ההינדואיזם הפוליטי ונצרות פוליטית משיחית. זהו תמהיל שבין דת לפוליטיקה שכאמור מופיע בעולם בגרסאות שונות. במשך כ 2,000 שנה התגבשה היהדות כדת חסות הלכתית ללא שאיפות פוליטיות. כך התגבשה היהדות ההלכתית סביב טקסי מעבר, העברת המסורת, הלכה, אתיקה, פילוסופיה, ליטורגיקה ופיוטים. בניגוד ליהדות ההלכתית, היהדות הפוליטית שואבת את השראתה מהתנ"ך ובכלל זה כיבוש הארץ והכחדת העמלקים, הפלישתים וכד', עליונות יהודית ומשטר מלוכני.


סימלה המרכזי של היהדות הפוליטית הוא דוד המלך ששילב באישיותו כיבושים צבאיים, תככים (אוריה החתי ובת שבע) ודבקות באל. פרופ' אסא כשר כינה את היהדות החדשה הזאת "מוטציה"; אני מכנה אותה "יהדות פוליטית" בהנגדה ל"יהדות ההלכתית". מכל מקום, הגוש המשיחי משוכנע ואף משכנע כי הוא מייצג ערכים ומוסר, כלומר את העגלה המלאה, ואילו הגוש הליברלי חסר ערכים ומוסר, כלומר העגלה הריקה, שעה שהמציאות היא הפוכה; הגוש הליברלי הוא העגלה המלאה ואילו הגוש המשיחי הוא העגלה הריקה.


ללא ספק, הגוש המשיחי אינו מייצג את היהדות ההלכתית המוכרת אלא שואב את כוחו מרעיונות מדומיינים של יהדות תנ"כית ארכאית. עם זאת, הגוש המשיחי מנסה להשתלט גם על היהדות ההלכתית ולנכס אותה לעצמו, וכך, הגוש המשיחי מצליח לסחוף אחריו ולהעביר אליו רבים מהיהדות ההלכתית, אשר לא מצליחה לנסח תגובה הולמת.


לסיכום, אירועי השנה האחרונה שברו מוסכמות שהיו מקובלות בישראל במשך שנים רבות והראו, כי בשעה שהמחנה המשיחי הוא עגלה ריקה מערכים, הרי שהמחנה הדמוקרטי הישראלי הוא המחזיק בערכים התומכים והמשמרים את מדינת ישראל והוא העגלה המלאה.


פרופ' איתמר תאודור הנו חוקר הינדואיזם ולימוד השוואתי של דתות. מוזמנים לתפוצה של מכון הגות



הצטרפו לקבוצה השקטה בווטצאפ - : "מכון הגות - ברוח העצמאות".

54 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page