top of page

איך צועקים געואלד בחילונית?


כי אין מילה טובה יותר לתאר את המעשה של האגף לתרבות יהודית שהורה לפסול את השתתפותה של לוסי אהריש בתיקון שבועות.

זו החלטה דורשת תיקון וכדאי לא לחכות עד ליל שבועות.


לוסי אהריש. תצלום: מארק ניימן, לע"מ

מסתבר שבישראל 2023 תחת ממשלת נתניהו, אישה אמיצה שמרימה קול להגנת הדמוקרטיה והקימה משפחה עם שותף ציוני מתוך החלטה משותפת להעניק חינוך רב תרבותי לילדיהם, אינה מקובלת על דעתם הנכבדה של אנשי האגף לתרבות היהודית.


תרבותם של הגאון מוילנה, הרמב"ם, הראשון לציון והרב קוק היא גם תרבותם של הרצל, פרויד וקפקא.

לאיש אין בעלות על הזהות היהודית שהתפתחה לאורך דורות בדיאלוג מתמיד עם תרבויות המקיפות אותה מימי הפרעונים במצרים, דרך שירת רבי יהודה הלוי בספרד של ימי הביניים, ועד ל"ירושלים" של משה מנדלסון אבי תנועת ההשכלה שהאמין בשילוב בין יהדות לנאורות אוניברסלית.


ההחלטה של אותו אגף הינה טריקת דלת בפני חזון חברת המופת של דור המייסדים.

"ללא הבדל דת גזע ומין" טרחו לציין במגילת העצמאות והנה מסתבר שחוקי גזע קיימים גם אצלנו.


יהודיה זה כשר. ערביה שקשרה את גורלה בגורל המדינה היהודית, נשואה לחייל קרבי ופעילה לקידום הדמוקרטיה הישראלית פסולה מחמת חרדה לטומאת תיקון ליל שבועות.


אישה כזו לתפיסתם עלולה רחמנא לצלן לעודד התבוללות. הנה בית מדרשו של בנצי גופשטיין וחבריו מחלחל אט אט למיינסטרים של הציבוריות הישראלית.


יישובי מועצה אזורית מגידו אינם מספיק בטוחים ביהדותם כדי לשמוע מפי ערביה על הזהות הישראלית שלה. היא לא מבינה בתורה, היא לא משלנו, שומרי הסף של "היהדות" לא מוכנים לתמוך במימון הופעתה בליל מתן תורה שנחקקו בה מצוות כמו "ואהבתם את הגר".


צחי מבית משפחת לוי אוהב אותה, מגן בגופו על ביטחוננו אך אשתו שנולדה לגזע אחר, לא מספיק טובה לנו. חבל שאנשי האגף לתרבות יהודית לא טרחו לעיין במגילה שקוראים באותו חג המתארת סיפור של אישה אמיצה מתרבות זרה ובמקרה או שלא במקרה, מבית מדרשה צמח בונה ירושלים שלא האמין אז שיבוא יום ואנשים הטוענים להמשכיותו יטילו דופי באישה כמו לוסי.


זה הזמן לקרוא לתיקון ויפה שעה אחת קודם, שנהיה ראויים לציין את חג מתן תורה.





לדף המרצה - הרב אלעד ארנון








113 צפיות0 תגובות
bottom of page