top of page

הברכה והקללה בזהות היהודית


מאת אלעד ארנון. רב חילוני.


מדברים היום רבות על הזהות היהודית של המדינה. הצביון היהודי.


אחת הסיבות לכך שהקואליציה הקודמת התפרקה הייתה בשל פרישתה של חברת הכנסת עידית סילמן בעקבות הסרת הפיקוח הקפדני על כשרות פסח בבתי חולים. אני מבקש לשאול האם לכך אנו מתכוונים בזהות יהודית?

האם מקור "היהדות" בחוקים ומצוות שקבעו רבנים? אולי היא קצת יותר מזה? או אפילו הרבה?


עבורי זהות יהודית היא קודם כל עניין אישי של אדם הבוחר בה.


היא נובעת מבחירה חופשית לרצות להשתייך לעם היהודי ולקשור את גורל האדם הפרטי בזיכרון הקולקטיבי, בהוויה האקטואלית ובעתיד המשותף של כל מי שמגדיר את עצמו כיהודי. זכר ונקבה.

בין אם נולד לאם יהודיה כמתבקש בהלכה ובין אם נולד רק לאב יהודי או בחר מרצונו להצטרף לעם היהודי ולקשור את גורלו בגורל העם.


מטבע יהודי "אלעזר הכהן": מוזיאון הכט

התרבות היהודית מבוססת על ארון ספרים שנכתב לאורך דורות. החגים היהודים, ההיסטוריה, האתרים החשובים לעם בארץ ישראל קשורים בכתבים שראשיתם בתורה והמשכם בדברי הנביאים, המגילות, המשנה, התלמוד, ספרות הגאונים, ההשכלה והספרות העברית של ימינו ועוד רבים וטובים, הזכרתי את

"מורה נבוכים"?


הרי לך תרבות עשירה ומגוונת שכדאי להמשיך אותה. לחיות, ליצור, לכתוב, לפעול לאורה.

לא מעט ערכים אנושיים אוניברסליים שכדאי להכיר ולפעול לאורם נטועים במאגר הספרות היהודית.

החל מפסוקים כמו "ואהבת לרעך כמוך", (ויקרא יט פס' יח), "לא תעשה לחבריך מה ששנוא עלייך" (תלמוד בבלי, מסכת שבת) , לקט פאה ושכחה (ויקרא יט פס' ט) שמחייב להשאיר משלנו לעני ולגר. רבות הדוגמאות שניתן להביא כאן: חוקים, דינים ורעיונות.


הוגים יהודים בתקופה המודרנית כיוונו לסדר עולמי אוניברסלי שיטיב עם האדם החל מהתיאולוגיה האמונית של ברוך שפינוזה ועד לקרל מרכס שהגה את רעיון הסוציאליזם, זמנהוף שרצה לפתח שפה עולמית שעד היום רבים בעולם לומדים במרכזי האספרנטו, רוזה לוקסמבורג מהפכנית מגרמניה, זיגמונד פרויד שחקר את נפש האדם ועוד רבים וטובים.


ממליץ מכאן לבקר במוזיאון החדש "אנו" שהיה פעם בית התפוצות. ללמוד ולהכיר את המנעד העשיר של התרבות והעם היהודי לדורותיו. המון השראה לחיים אפשר לקבל שם מסופרים, מוסיקאים, אנשי הגות, מנהיגים, ספורטאים, הומור, ותרבות פופולארית.


אז בפעם הבאה שפוליטקאי, איש ציבור או רב כזה או אחר ידבר בשם "היהדות" ויבקש "להציל" אותה עד לפרק קואליציה בשמה. שיחשוב טוב.


זה תמיד מגיע מרצון טוב להציל, לעזור, לברך, אך התוצר רע מאוד. כפיה, השטחה, הדרה.


מנורת 5 קנים : מוזיאון הכט

במקום יהדות ב - ה הידיעה נאמר יהדויות, או זהות יהודית לגווניה, אפשר גם תרבות יהודית, כי לא מדובר רק בדת, הרי דוגמא פשוטה. כמה חילונים יש בישראל? מספיק להסתכל ימינה ושמאלה או אולי במראה ולמצוא אותם, כמה מהם מגדירים את עצמם כיהודים? לדעתי כמעט כולם, ואין צורך בנתונים כאלה ואחרים כדי להוכיח זאת. כיום הזרמים הפלורליסטים מאפשרים גם ליהודי התפוצות לחיות כיהודים לצד הזהות הלאומית במדינה בה הם חיים.


יהדות, זו הזמנה לשיח ולא קביעה דוגמטית של מצווה כזו או אחרת שבשמה אפשר להשבית מדינה.


בואו ונשיב את הברכה הפלורלית, המשוחחת, התוססת שאיתה ניתן להמשיך לבנות כאן תרבות פורחת, ונזהר מהקללה הדוגמטית של הפסיקה: "כך קובעת היהדות".


***



כדי להשפיע כמה שיותר אנו מזמינים אותך לקדם את השיח הציבורי בקבוצת הפייסבוק "הגות - סיפור יהודי חילוני דמוקרטי"


55 צפיות0 תגובות
bottom of page