top of page

ההשכלה תנצח!  סדרת עיון ושיח – דווקא בימים קשים אלה

 בימי חמישי הקרובים (לסירוגין) נקיים סדרת עיון ומעגלי שיח - סביב הגותם של מיטב המשכילים שעיצבו את המחשבה היהודית- ההומניסטית- המודרנית ב 200 השנים האחרונות

הצטרפות מחייבת הודעה לאורן 054-3156150 .  או באימייל   oren@hagut.org.il 

המפגשים בבית המדרש שיחה בגליל (מקלט הגת אלון הגליל)  ובחלקם פתוחים לציבור באמצעות זום.  (לכן חשוב להרשם – ולקבל פרטים וקישורים).

 

למה דווקא עכשיו?



בצל השעות הקשות של עם ישראל, המרמזות גם על צומת חברתי-זהותי בתוכו אנו כבר עומדים ותוהים - לאן כל זה הולך ?   אנחנו נרתמים למעשה מעמיק וחשוב – לעורר שיח על יסודות הזהות היהודית הומניסטית שלנו, זו שהובילה לציונות החילונית ולדמוקרטיה הישראלית. 


רוח מגילת העצמאות שלנו משקפת תהליכים אלה – אבל - מה הסיפור של ההשכלה ? כולנו חלק - כולנו מושפעים מהתמורה שיצרה תנועת ההשכלה - בישראל ובתפוצות. כולנו הפכנו ליהודים מודרניים, כולל אלה המתנגדים להשכלה.

אבל מה זה אומר לנו היום? המשכילים פעלו מתוך הקשרים עמוקים ביותר לפילוסופיה ולמה שמכונה כיום מחשבת ישראל -  בתוך עידן הנאורות והלאה.  

האם הערכים של הנאורות רלוונטיים בימינו?

מגילת העצמאות - המניפסט היהודי החשוב ביותר במאה ה 20 ,  מבוססת על הנחות תנועת ההשכלה - החל מן היחס לשפה העברית, לארץ ישראל, לתנ"ך - ועד להיותנו עם מודרני בין העמים, שוחר חירות, שוויון ושלום.   ישראל נדרשת להכרעות משמעותיות - ולא רק בשדה הקרב.

האם רוח ההשכלה נמצאת כאן או שכבר מזמן אינה רלוונטית?

האם היסודות הערכיים שהניחו המשכילים רלוונטים להתמודדות של יהודים בכל העולם עם זהותם? כיצד ?מדוע נעלמו השמות הגדולים של המשכילים מן השיח הישראלי?  

מה ניתן אם בכלל לעשות עם הגותם בימינו - האם הם רלוונטיים לזהות חילונית?


כל זאת ועוד - בסדרה שמתחילה לה עכשיו..     כי העתיד שלנו בידינו.


מוזמנים להרשם באמצעות הודעת ווטצאפ - לאורן   054-3156150

 "מכון הגות" נולד מתוך העשייה ותהליכי הלימוד בבית המדרש שיחה בגליל.   מוזמנים לערוץ היוטיוב לצפות ולהאזין למגוון סדרות עיון, פילוסופיה ורוח - אודות יהדות חילונית הומניסטית.



22 צפיות0 תגובות
bottom of page