top of page
תמונת הסופר/תתמר גדרון

חינוך טוב נשען על סיפור טוב

עודכן: 26 בינו׳ 2023

בתי הספר בישראל נחנקים תחת הביורוקרטיה של משרד החינוך, דרישות ה"מקצועות" וגם המירוץ אחר "הצטיינות" במקצועות הריאליים. אבל אפשר גם אחרת. נכון יותר.

מי שמבין טוב טוב בהיי-טק יודע, שללא היצירתיות והרוח – כן כן – הרוח – לא יהיה לנו היי-טק.

מי שמבין בדמוקרטיה יודע שיש הכרח בחיבור תרבותי, בין ערכי הדמוקרטיה, כמו שוויון, ובין רוח המורשת של האזרחים במדינה הדמוקרטית, שאחרת נהיה אפגניסטאן.




מי שמבין במורשת ישראל יודע שהיא גדושה בערכים הומניסטיים, בתמורות תרבות ובהמון המון עושר של יצירה רבת שנים – חלק גדול ממנה מהווה יסוד איתן למה שאנחנו כאן – תוצרי תנועת ההשכלה הציונית.


מי שמבין באמת במדעים – יודע שהדרך הנפלאה ביותר להכיר אותם, היא באמצעות הבנת הגילויים האנושיים שהובילו למדע, והשאלות הגדולות על משמעות המדע בימינו.


מי שמבין בחינוך, יודע שהדרך להתלהבות של התלמידים והמורים בכיתות, היא לשאול שאלות פוריות, כאלה שמתחברות להשקפת עולם כללית, לדילמות ערכיות ולאקטואליה.


מי שמבין בפדגוגיה יודע כי הגיע הזמן לשבור מחיצות בין תחומים ולהציע לתלמידים לחקור תופעות רב צדדיות בטבע או בטבע האדם – כך שכל תלמידה ותלמיד יוותרו קצת על כמות החומר לטובת מסע גילוי ויצירה מתמידים. בדיוק כמו בחיים הצפויים להם בעתיד.


מי שמבין בפילוסופיה, יודע שאין חינוך טוב, בלי סיפור טוב.


ומי שמבין בחילוניות יהודית – יודע שהיא מציעה סיפור נפלא העשוי לחבר את כל הנקודות כאן יחד.


הסיפור החילוני מציע עושר של התבוננות במורשת, ובערכים שהתגלגלו ממנה עד ימינו. הסיפור החילוני אוחז במדע ובמדעי האדם יחד לדרך משמעותית של אחריות, ריבונות, ביקורתיות, יצירתיות וקודם לכל – אמפתיה וכבוד לזולת.


בתי ספר הממלכתיים הטובים בישראל פשוט מאמצים סיפור טוב, של זהות ושל תרבות.

זה כרוך במאמץ של לימוד, בחדר מורים או בצוותי פיתוח. יש להתמצא בתרבות ולעורר שיחה ערכית ופדגוגית הולמת. לשם כך נדרש לעיתים סיוע, אך האחריות היא בראש ובראשונה על מובילי החינוך. רכזות פדגוגיות, מנהלות ומנהלים.


אפשר לעשות הרבה יותר בחינוך. אם רק רוצים.

מכון הגות, אמנם בהקמה, אך כבר מציע מגוון כלים להעשרת השיחה בבתי הספר, באקדמיה ובציבור.

מוזמנים להכיר את סדרות ההשתלמות, ההרצאות והמאגר האקדמי הצומח.





***


כדי להשפיע כמה שיותר אנו מזמינים אותך לקדם את השיח הציבורי






15 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page