top of page

כיצד הכרזת העצמאות של ישראל יכולה לעזור לעצב את דרכה לאחר המלחמה

נובמבר 2023


ברגע זה, כמעט כל הישראלים גויסו לשירות. חלקם נמצאים בחזית עזה או בגבולות הצפון, בעוד אחרים מטפלים בפצעים (פיזיים ופסיכו-רוחניים), מזהים את גופות ההרוגים או מנסים לתת לעשרות אלפי האזרחים העקורים מרחב בטוח. לחיות, ללמוד ולהרגיש קצת תחושה של שגרה ונורמליות. אחרים עדיין משדלים בעד שחרור בני הערובה או עושים כמיטב יכולתם לבלום צונאמי אנטי-ישראלי, הטיה אנטישמית ותעמולה.


בעודנו עומדים במשימה הבלתי אפשרית אך החשובה הזו, רוב הישראלים לא יכולים שלא לחשוב על מה שיבוא בהמשך. בעקבות המלחמה הנוראה הזו, נצטרך לתכנן את עתידנו הקולקטיבי, עבורנו כישראלים ועבור הפלסטינים, שכנינו, שכמותנו, נפגעו מטרור קיצוני. ללא כל ספק, יהיה צורך לבוא חשבון עם מנהיגים צבאיים ופוליטיים שיידרשו לשאת באחריות לכישלונות שהובילו למעשי הטבח הנוראים של 7 באוקטובר. בדומה, העם הפלסטיני יצטרך לנטוש את תמיכתו בטרור ולהסכים לחיות לצד ישראל. אולם מעבר לכך, נצטרך לאסוף את השברים ולשקול ברצינות כיצד תיראה החברה שלנו בשנים הבאות, כולל המשך חיינו לצד העם הפלסטיני.


במידה מסוימת, תהליך זה ידרוש שינויים מהותיים בחשיבה, כאשר פתרונות חדשים יחליפו את הדרכים הלא יעילות ברובן בהן תפקדנו ברבע המאה האחרונה. יחד עם זאת, עלינו להיות מודעים לעובדה שיש לנו מפת דרכים, חזון של מה האומה הזו יכולה להיות, כיצד עליה לפעול, והאפשרויות לדו-קיום בשלום בגבולותיה עם המדינות השכנות לה. אני מתכוון כמובן למגילת העצמאות, המסכת הבסיסית שעליה הוקמה מדינתנו הצעירה עם לידתה ב-1948.


כשמביטים במסמך המכונן הזה, יש כמה רמזים חשובים לאופן שבו נוכל להמשיך - הדרכים בהן אנחנו יכולים לפעול באופן לגיטימי, המקומות בהן הצלחנו עד כה, או שלא הצלחנו לעמוד בערכים ובתקוות שלנו. להלן מספר דוגמאות לאופן שבו אנו עשויים לשאוב הדרכה והשראה ממגילת העצמאות:


1. עלינו להוכיח מחדש את הלגיטימיות של זכותנו להתקיים בארץ הזו. ההצהרה מפרטת בקפידה את הקשר ההיסטורי והרוחני שיש לעם היהודי לארץ ישראל. הוא מתאר את סיפור חיינו על אדמה זו וכן את הכמיהה בת 2000 שנה לחזור מהגולה. נרטיב זה הוא הכלי החשוב ביותר בו נוכל להשתמש בו כדי לבלום את גאות הגל האנטי-ישראלי המבקש לעשות דה-לגיטימציה למעמדנו כילידי המקום.

2. עלינו לאזן מחדש את אופייה היהודי והדמוקרטי של ארצנו. למרות שזה נראה כמו זיכרון רחוק, לאירועים הנוראים של ה-7 באוקטובר קדמה תקופה של פילוג עמוק בחברה הישראלית שעלינו לפתור בכדי שנוכל להבטיח את מעמדה של אומתנו כמקלט לכל היהודים וכדמוקרטיה משגשגת לכל תושביה. מגילת העצמאות קובעת בבירור שישראל תהיה מדינה יהודית ודמוקרטית שתבטיח שוויון לכל אזרחיה ללא הבדל מגדר, גזע או דת. עלינו להבטיח שמוסדות השלטון שלנו יפעלו למען חופש לכל היהודים לממש את גרסת היהדות שלהם, מציאת שיווי משקל בין זרועות השלטון ועיגון זכויות הפרט, לא רק זכויותיו של הרוב. הדבר ידרוש ככל הנראה יצירת חוקה, הצהרת זכויות וחובות שחייבות להתבסס על רעיונותיה ורוחה של הכרזת העצמאות.

הצהרת העצמאות. צילום: זולטן קלוגר

3. עלינו ללמוד לחיות עם שכנינו הערבים, בעיקר הפלסטינים. הצהרת העצמאות התבססה על החלטה 181 של האו"ם שחילקה את פלסטין המנדטורית לשתי מדינות. האימהות והאבות המייסדים של ישראל הבינו שמדובר בתהליך מורכב וקשה, אבל בסופו של דבר הכרחי. הצהרתם קראה למדינות ערב להכיר ולתמוך בישראל, ובמקביל לכבד את זכויות ערביי המקום (העם הפלסטיני של היום) לחיות בשלום ושגשוג. מאז רצח יצחק רבין ב-1995, הישראלים הובלו על ידי כוחות שניסו למחוק עובדה זו מההיסטוריה המשותפת שלנו, והחליפו אותה בחזון שמעניק לגיטימציה להכנעה מתמשכת של העם הפלסטיני בתקוות שווא שהם פשוט יוותרו על זכותם להתקיים כאומה עצמאית. ההנהגה הפלסטינית נקטה בעמדה דומה, ודרשה את כל מה שהיה פעם פלסטין המנדטורית, בניסיון למחוק את זכותו של העם היהודי להתקיים בארץ זו.


כצד החזק במשוואה זו, כעם עוצמתי ומצליח, מוטל עלינו להתוות את הדרך, לשים קץ לכיבוש ולהציע חזון מקיף של שלום ודו-קיום. הדבר ידרוש, כמובן, הרבה מאוד פשרות מצידנו, נצטרך לשחרר רכוש וחלומות לעבד את כל השטח ההיסטורי שלנו. נצטרך למנף את מנהיגי העולם כדי לסייע לנו לשכנע את העם הפלסטיני לקבל את הפשרה הטובה ביותר שתציע לו את אותה תקווה שאימצנו בעצמנו בשנת 1948, כאשר בנינו מדינה שוקקת ומשגשגת על חלק מהאדמה עליה חלמנו.


האירועים הנוראים של ה-7 באוקטובר 2023 יהדהדו לעד בזיכרון העם היהודי. במקום להשתמש בזיכרון הזה כדי להצדיק עוד ועוד מאבקים, תנו לו להוות נקודת מפנה, רגע בהיסטוריה שלנו שבו אנו מתבוננים לעומק העבר המשותף שלנו כדי לסלול את הדרך לעתידנו. הכתבים הבסיסיים של עמנו, חזונם של הנביאים העתיקים והמודרניים שלנו מציעים לנו תכנית אב. בניית מדינתנו בהתאם לתוכנית זו תלויה רק בנו.


ד"ר אבי רוז הוא פסיכולוג. רב חילוני. בעבר מנהל חינוכי של "יהודה הצעיר". מומחה בתחום אומנות יהודית.


20 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page